Hyperventilatie

Hyperventilatie is niet niks

Angst, stress en paniek

Hyperventilatie is het gevolg van angst, stress of paniek waarbij de ademhaling te snel en te hoog is. Doordat er te veel zuurstof wordt opgenomen kan het lichaam gaan reageren met tintelingen in gezicht en handen. Uiteindelijk kan het proces zo ver gaan dat de spieren gaan samentrekken en dat de het lichaam gaat schudden om de spanning eruit te krijgen. Zodra de ademhaling weer rustig is en de te veel aan zuurstof is verdwenen komt het lichaam weer tot rust en zullen alle klachten geleidelijk aan verdwijnen. Dat hyperventilatie vanzelf weer verdwijnt is natuurlijk fijn maar daarmee is de oorzaak niet weg. Ook is de begeleiding tijdens een hyperventilatie aanval belangrijk. Een goede begeleiding kan de persoon sneller uit een hyperventilatie aanval halen. Uiteindelijk is het wel de bedoeling om zelfstandig uit een aanval te kunnen komen of er zelfs helemaal niet meer in te belanden.

Hyperventilatie weg of toch niet?

Ondanks dat lichamelijke klachten van hyperventilatie uit zichzelf weggaan vanuit een aanval kan het je leven beheersen. Zeker als je er iedere dag mee te maken hebt. Omdat er geen medische oorzaak aan ten grondslag ligt wordt het vaak ook niet serieus genomen. Dit bemoeilijkt de behandeling alleen maar verder. Hyperventilatie dient dus zeker wel serieus genomen te moeten worden.

Behandelmethoden

Ondanks dat je er medisch gezien niet veel aan gedaan kan worden behalve dan in een zakje blazen om de zuurstof opname terug te dringen en ademhalingsoefeningen zijn er zeker wel behandelmogelijkheden. Reguliere methode zijn er op gericht om je bewust te maken van je ademhaling om te veel aan zuurstof opname in het bloed te voorkomen. Dit is uiteraard zeker een goed aspect maar haalt nog steeds de oorzaak niet weg. Waarom krijg je een hoge ademhaling? Met deze vraag komen we al snel bij stress, angst, paniek en zenuwen uit. Nu zou je hier op kunnen werken om er voor te zorgen dat je minder snel in de stress schiet. Waar ik persoonlijk heen zou willen is naar de trigger. Het gaat hier niet perse om de trigger te herkennen al zorgt dat er wel voor dat de hyperventilatie aanval mogelijk verminderd kan worden maar de trigger weghalen is in mijn optiek van groter belang. De trigger verteld je waar het echt om gaat. Hier kun je ook zeker zelf achterkomen door in het gevoel van de trigger te gaan zitten. Het als het waren laten gebeuren. Je wordt dan automatisch naar het gevoel gelijd die het antwoord geeft.

Het trauma

De trigger verteld dat je nog iets moet verwerken. Dit kan van alles zijn maar is zeer belangrijk. Hierbij kan iets naar voren komen waarvan je dacht het al lang verwerkt te hebben. Hyperventilatie is dus een uiting van je leerproces. Het moment waarop je deze lering tot je neemt zal de hyperventilatie verdwijnen.

Het dieper liggende trauma draag je mee totdat je deze loslaat. Het trauma zal je vertellen wat je les is die je dient te leren. In dit proces ga je terug naar het moment van het trauma om het los te laten. Het teruggaan hoeft alleen maar binnen het gevoel te zijn. Hierbij gaat het niet om het volledig herleven van het moment in alle geuren en kleuren. De emoties die erbij horen kunnen zeer intens zijn. Deze liggen vast binnen het geheugen van de cellen. Doe het gevoel toe te laten wordt het geheugen van de cel opgeheven. Op die manier zal het trauma loslaten en de les geleerd worden. Dit kun je alleen doen maar omdat het proces heel intens kan zijn is het goed om op tijd aan de bel te trekken wanneer ondersteuning gewenst is. De therapeut zal het proces van naar beginnen gaan begeleiden als je hier voor kiest. Omdat we als mens zijn graag heftige gevoelens willen vermijden kan deze begeleiding in een aantal gevallen essentieel zijn. Anders bestaat de kans dat het proces niet voltooid wordt waardoor het trauma niet geheel opgelost. De therapeut kan tijdens de behandeling de frequentie van de cellen omhoog tillen waardoor het geheugen als het ware gereset wordt. Bij deze reset worden de opgeslagen emoties dus ervaren en losgelaten. Het ene trauma heeft meer tijd nodig dan het andere. Daarom is het belangrijk dat ieder voor zijn eigen proces de tijd krijgt.

Mijn eigen ervaring

Vroeger heb ik zelf zeer vaak hyperventilatie ondervonden. De reden is nu achteraf zeer duidelijk. Ik kon mijzelf niet zijn. Ik heb zelf uiteraard ook ademhalingstechnieken gekregen maar wat het uiteindelijk bij mij deed was zangles. Tijdens de zangles kon ik mijzelf uiten en mocht ik ook helemaal mijzelf zijn. Uiteraard hoeft niet iedereen voor zangles te kiezen maar het was zeker mijn persoonlijke doorslag. Ondanks dit moment is mijn zoektocht naar wie ik ben wel gebleven totdat ik met reiki begon.

Jouw pad

Ieder heeft zijn eigen pad en moet op zijn eigen manier eraan werken. Wat het mooie aan energetische therapie is, is dat het lichaam zelf het pad bepaalt en dat de therapeut hierin begeleid. Niets wordt je opgelegd, het gebeurt uiteindelijk vanzelf.

Regulier niet geholpen?

Hyperventilatie bewijst maar weer eens hoe fysiek psychische klachten en /of trauma’s kunnen worden. Regulier wordt het snel afgedaan met dat het niets voorstelt en vanzelf weer overgaat. Terwijl de roep om hulp juist heel groot is. Erkenning is zo belangrijk voor heling!

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp WhatsApp Lady's Linked