Communiceren met een narcist (NPS)

Communiceren met een narcist (NPS), hoe doe je dat? Communiceren met iemand die een narcistische persoonlijkheid stoornis (NPS) heeft kan heel lastig zijn. Vooral vanwege het feit dat er eigenlijk geen echte communicatie is. Je zou kunnen zeggen dat ee

Communiceren met een narcist (NPS), hoe doe je dat?

Communiceren met iemand die een narcistische persoonlijkheid stoornis (NPS) heeft kan heel lastig zijn. Vooral vanwege het feit dat er eigenlijk geen echte communicatie is. Je zou kunnen zeggen dat een narcist voornamelijk een monoloog houd. Het doel van de narcist is om jou te raken. Deze strategie kun je herkennen en ombuigen. Ik ga je uitleggen hoe je dit kunt herkennen en vervolgens kunt gebruiken.

Herkenningspunten in communicatie met een narcist

  1. Houd een monoloog;
  2. Is voortdurend aan het beschuldigen/aantijgen;
  3. Draait de werkelijkheden om;
  4. Haalt allerlei instanties erbij;
  5. Blijft veelal vaag;
  6. Springt van het ene onderwerp naar het andere;
  7. Beantwoord je vragen niet of draait er om heen.

Als je deze lijst herkent, heb je te maken met het communicatie patroon van een narcist. Om niet mee te gaan in dit patroon zijn er een aantal punten die je kunt toepassen. Let wel op dat het belangrijk is dat je hier klaar voor bent en dus niet direct getriggerd moet zijn. Dan werkt dit namelijk niet en kun je beter in de stilte gaan.

Communicatie technieken met een narcist

  1. Ga niet in op de inhoud;
  2. Benoem alleen het gedrag;
  3. Ga zelf niet aantijgen;
  4. Doe alleen jouw versie van het verhaal als daar om gevraagd wordt.

Bovenstaande punten zijn makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom zijn er een aantal zeer effectieve zinnen die je kunt gebruiken en eigenlijk kan blijven herhalen.

Voorbeeld reacties in communicatie met een narcist

  1. Interessant verhaal, ik kan er helaas niets mee;
  2. Ik begrijp dat dat jouw waarheid is, interessant;
  3. Wat vervelend dat je het zo ziet, dat kan ik niet voor je veranderen;
  4. Interessante bewering, kan ik helaas niets mee.
  5. (indien 3de partij aanwezig) Dit verhaal blijft hij herhalen en ik heb geen idee wat ik hier nog mee moet;
  6. (indien 3de partij aanwezig) Kunnen we naar de eindconclusie van dit gesprek gaan want ik moet straks weg.

Deze zinnen kunnen je gaan helpen om uit het verhaal van de narcist te blijven. Het zal de narcist frustreren dat al zijn tactieken niet werken en de aantijgingen niet binnenkomen. Je zult merken dat de narcist in herhaling blijft gaan. Dit gedrag kun je prima benoemen. Om het gesprek te eindigen waar een 3de persoon bij aanwezig is (bv mediation) kun je punt 5 en 6 gebruiken.

Het voordeel van deze technieken is dat je het gedrag van de narcist laat zien. De inhoud doet namelijk niet ter zaken. De narcist wilt dat je je gaat verdedigen en zal proberen al je knoppen in te drukken. Als dit niet lukt zal de narcist snel zijn masker loslaten en zijn ware aard laten zien. Ten opzichte van hulpverleners is dit heel belangrijk en waardevol. Dit kan dan wel eens de eerste stap naar erkenning zijn.

Doe er je voordeel mee en ontmasker de narcist!

Let op! Je dient zelf een fase verder te zijn om dit te kunnen. Dus zorg dat je zelf hulp krijgt bij de verwerking. Als dat goed gaat is de kans zeer groot dat je slaagt in deze communicatietechnieken.

Meer informatie

PDF